۶ ویژگی پرسروصدای گوشی‌های موبایل که کمتر کسی به آن‌ها نیاز دارد

ویژگی های گوشی

گوشی‌های موبایل در زمینه‌ی نوآوری مسیر طولانی و پرپیچ‌وخمی را طی کرده‌اند. روزی روزگاری برای انجام کارهای مختلف باید از گجت‌های گوناگونی استفاده می‌کردید ولی حالا گوشی‌های هوشمند از پس انجام کارهای متنوعی برمی‌آیند. در این میان اگرچه داشتن امکانات زیاد در گوشی خود جذابیت زیادی دارد، اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران به تعدادی از این ویژگی‌ها نیاز چندانی ندارند. در ادامه به ۶ ویژگی پرسروصدا در گوشی‌های موبایل می‌پردازیم که به احتمال زیاد هنگام خرید گوشی می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید.

۱. فیلم‌برداری ۸K

گوشی‌های موبایل

کمتر از ۱۰ سال از ارائه‌ی قابلیت فیلمبرداری ۴K برای گوشی‌های هوشمند می‌گذرد. به عنوان مثال باید خاطرنشان کنیم که گلکسی S5 اولین گوشی سامسونگ بود که در سال ۲۰۱۴ با این قابلیت راهی بازار شد. در آن زمان کیفیت فیلمبرداری ۴K اصلا خوب نبود و این مشخصه عمدتا برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما حالا تمام گوشی‌های پرچم‌دار، بیشتر گوشی‌های میان‌رده و تعدادی از گوشی‌های ارزان‌قیمت هم از فیلمبرداری ۴K بهره می‌برند.

چنین رویکردی منطقی است زیرا بسیاری از کاربران از تلویزیون‌های غول‌پیکر استفاده می‌کنند و همچنین باید به استفاده از محتوای ۴K برای یوتیوب هم اشاره کنیم. اما در رابطه با رزولوشن ۸K باید بگوییم که تفاوت نسبت به ۴K چندان زیاد نیست و از طرف دیگر فقط گروه اندکی از کاربران از تلویزیون‌های ۸K استفاده می‌کنند. به همین خاطر اگرچه شرکت‌های سازنده مانور زیادی روی این مشخصه می‌دهند، اما واقعیت این است که اکثریت کاربران از آن استفاده نمی‌کنند و به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر هم این رویه ادامه پیدا می‌کند.

گوشی‌های موبایل

بارها و بارها در مطالب مختلف این موضوع را مطرح کرده‌ایم و بار دیگر باید بگوییم: مگاپیکسل بالاتر به معنای کیفیت بهتر تصاویر نیست. سال‌ها قبل شرکت‌ها وارد نبرد مگاپیکسل دوربین گوشی‌های موبایل شدند و همچنان این نبرد و رقابت ادامه دارد. به زبان ساده هرچقدر مگاپیکسل دوربین بالاتر باشد، دوربین موردنظر می‌تواند عکس‌های مبتنی بر رزولوشن بالاتری را ثبت کند. این یعنی با کیفیت زوم دیجیتالی بهتری روبرو خواهید شد و راحت‌تر می‌توانید عکس‌ها را کراپ کنید.

اما از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از گوشی‌هایی که دارای دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی هستند، از دوربین زوم قدرتمند هم بهره می‌برند و این یعنی چنین مشخصه‌ای چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. گفتنی است اندازه‌ی سنسور و اندازه‌ی پیکسل‌ها ارتباط مستقیمی با کیفیت تصویر دارند. با وجود اینکه دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی با استفاده از فناوری ترکیب پیکسل‌ها تلاش می‌کنند اندازه‌ی پیکسل‌ها را به طور مصنوعی افزایش دهند، اما در نهایت چنین فرایندی نمی‌تواند کیفیت این سنسورها را به حد سنسورهای غول‌پیکر با رزولوشن کمتر برساند. خوشبختانه اخیرا شاهد تولید سنسورهای غول‌پیکر ۵۰ مگاپیکسلی هستیم که به لطف بهره‌گیری از پیکسل‌های بسیار بزرگ، می‌توانند در محیط‌های کم‌نور عکس‌های بسیار خوبی را ثبت کنند.

 

۳. نمایشگر QHD

گوشی‌های موبایل

نمایشگرهای QHD از رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ بهره می‌برند که در بین گوشی‌های پرچم‌دار تا حد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سال‌هاست که چنین رزولوشنی برای نمایشگر گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود و در حقیقت سابقه‌ی این نمایشگرها به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد. با این حال مهم‌ترین مشکل این نمایشگرها بحث مصرف زیاد انرژی است. به طور مشخص نسبت به نمایشگرهای Full HD، نمایشگرهای QHD در طول روز به طور میانگین ۱۰ درصد شارژ بیشتری از باتری را خالی می‌کنند.

در این میان با وجود اینکه کاربران حرفه‌ای به خوبی تفاوت بین نمایشگرهای QHD و Full HD را تشخیص می‌دهند، اما عموم کاربران متوجه تفاوت در کیفیت آن‌ها نمی‌شوند. به همین خاطر به نظر می‌رسد اصرار شرکت‌ها به ادامه‌ی استفاده از نمایشگرهای QHD در گوشی‌های پرچم‌دار تا حد زیادی به افزایش قیمت و در نتیجه افزایش درآمد این شرکت‌ها برمی‌گردد.

 

۴. رفرش ریت ۱۴۴ هرتز

گوشی‌های موبایل

تا همین چند سال قبل تمام گوشی‌ها از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت ۶۰ هرتز استفاده می‌کردند. اما بعد از عرضه‌ی وان‌پلاس ۷ پرو در سال ۲۰۱۹، روند بهره‌گیری از رفرش ریت بالاتر با رشد قابل توجهی روبرو شد. در همین میان باید خاطرنشان کنیم گوشی ریزر فون عرضه شده در سال ۲۰۱۷ اولین گوشی مجهز به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی محسوب می‌شود.

تا سال ۲۰۲۰، نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی محدود به گوشی‌های پرچم‌دار و تعدادی از میان‌رده‌ها بودند. اما حالا حتی برخی از گوشی‌های ارزان‌قیمت هم از چنین رفرش ریتی برای نمایشگر خود استفاده می‌کنند. این یعنی در عرض فقط ۲ سال، رفرش ریت بالای نمایشگر به یک ویژگی فراگیر در بین گوشی‌های موبایل تبدیل شده است. در این میان حتی گوشی‌های مجهز به نمایشگر ۱۶۵ هرتزی هم راهی بازار شده‌اند ولی باید خاطرنشان کنیم که بسیاری از کاربران قادر به تشخیص تفاوت بین نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی و ۱۴۴ یا ۱۶۵ هرتزی نیستند.

همانطور که احتمالا می‌دانید، هرچقدر رفرش ریت نمایشگر بالاتر باشد، فشار بیشتری به باتری وارد می‌شود. در ضمن بسیاری از بازی‌ها حتی از رفرش ریت ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین رفرش ریت بالاتر از ۱۲۰ هرتز یک ویژگی پر زرق‌وبرق و تا حد زیادی بی‌مصرف است که فعلا برخی شرکت‌ها بر سر این موضوع در حال رقابت با یکدیگر هستند.

۵. رم ۱۶ گیگابایتی

رم 16 گیگابایتی

از دیگر ویژگی‌های پرسروصدا ولی بی‌مصرف باید به رم ۱۶ گیگابایتی اشاره کنیم. اگرچه میزان رم موردنظر نیاز بستگی به نوع استفاده‌ی کاربران دارد ولی در کل بسیاری از کاربران با رم ۶ گیگابایتی با هیچ مشکلی روبرو نمی‌شوند. برای کاربران حرفه‌ای و گیمرها هم ۸ گیگابایت رم می‌تواند به خوبی نیازهایشان را پوشش دهد. اگر هم از جمله کاربرانی هستید که با اجرای بازی‌های سنگین و دیگر کارها فشار بسیار زیادی به باتری وارد می‌کنید، در بدترین حالت هم با ۱۲ گیگابایت رم با تجربه‌ی کاربری بسیار خوبی روبرو می‌شوید. به همین خاطر رم ۱۶ گیگابایتی صرفا یک ویژگی برای ایجاد سروصدا در تبلیغات و افزایش قیمت گوشی است.

۶. شارژ بی‌سیم

شارژ بی‌سیم

با وجود اینکه تکنولوژی‌های مختلف روزبه‌روز بهتر می‌شوند، اما شارژ بی‌سیم از جمله تکنولوژی‌هایی است که همچنان محدودیت‌ها و مشکلات زیادی دارد. مهم‌ترین مشکل آن هم ایجاد گرمای زیاد برای گوشی است. باید خاطرنشان کنیم این فرایند شارژ کاملا هم بی‌سیم نیست زیرا بالاخره باید گوشی خود را بر روی پد شارژ قرار دهید. پس اگر می‌توانید چنین کاری را انجام دهید، مطمئنا مشکلی با استفاده از شارژ سیمی نخواهید داشت. از طرف دیگر شارژ سیمی سریع‌تر و بهینه‌تر است و در ضمن گرمای کمتری تولید می‌کند. از سوی دیگر باید به قیمت بالای شارژرهای بی‌سیم هم اشاره کنیم که به دلیل تمام این موارد، فقط گروه معدودی از کاربران از شارژ بی‌سیم استفاده می‌کنند.

به دنبال ویژگی‌های پر زرق‌وبرق بیهوده نباشید

ارائه‌ی ویژگی‌های جدید و جذاب بدون شک برای بسیاری از کاربران هیجان‌انگیز است. اما تحسین کردن فناوری‌های جدید و تبدیل شدن به مبنایی برای خرید گوشی دو موضوع کاملا متفاوت هستند. فقط به این دلیل که یک گوشی از چند ویژگی پیشرفته بهره می‌برد، به این معنا نیست که واقعا به گوشی موردنظر نیاز دارید.

به احتمال زیاد تا چند سال دیگر بسیاری از موارد ذکر شده در این فهرست همه‌گیر می‌شوند. اما در حال حاضر پرداخت مبلغ هنگفت برای خرید گوشی‌های مبتنی بر این مشخصه‌ها کار چندان عاقلانه‌ای نیست. بنابراین اگر شما هم مانند بسیاری از کاربران به این مشخصه‌ها نیاز ندارید، هنگام خرید گوشی فریب تبلیغات را نخورید و گوشی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

منبع: MakeUseOf

ads
لینک کوتاه مطلب
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.