بررسی آیفون SE 2022 اپل

iphone-se-2022-back-full

آیفون SE 2022 قدرتمندترین تراشه‌ی موبایل دنیا را درون بدنه‌ای با قدمت پنج‌سال در اختیارتان می‌گذارد. با بررسی آیفون SE 2022 اپل همراه دیجی ادوب باشید.

اپل در سال ۲۰۱۶ و پیش از معرفی نسل ۷ آیفون‌ها، خط جدیدی برای گوشی‌هایش در نظر گرفت و آن را Special Edition یا به اختصار SE نام نهاد. آیفون SE نسل یک، درواقع همان سخت‌افزار سری ۶ را در کالبد جمع‌وجورتر آیفون 5S به کاربران ارائه می‌کرد. بااین‌حساب، درواقع سری SE مدل مقرون‌به‌صرفه‌تری از گوشی‌های پرچم‌دار شرکت کوپرتینویی به حساب می‌آمد.

در سال ۲۰۲۰ و در شرایطی که آیفون‌ها با نمایشگرهای تمام‌صفحه و زبان طراحی جدید بازار را قبضه کرده بودند، اپل نسل دوم آیفون SE را با پیروی از نسل قبل وارد بازار کرد و این بار از قالب آیفون ۸ بهره گرفت. SE جدید به مثابه پُلی رو به گذشته برای کاربرانی بود که دوست داشتند قدرت سخت‌افزاری اپل را در قالب نوستالژیک‌تر تجربه کنند و البته هزینه‌ی کمتری برای دراختیار داشتن یک گوشی با لوگوی سیب بپردازند.

در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۲، جدیدترین آیفون SE از راه رسید تا بدون هیچ‌گونه تغییر ظاهری در مقایسه با SE 2020، تنها به‌روزرسانی در بخش سخت‌افزار را تجربه کند و با تراشه‌ی پرچم‌دار A15 Bionic به جنگ رقبای هم‌قیمت سایر برندها همچون گلکسی S21 FE و شیائومی 12X برود. با این مقدمه، به‌سراغ بررسی آیفون SE 2022 می‌رویم و از شما نیز دعوت می‌کنیم تا انتهای بررسی، همراه زومیت باشید.

گوشی هوشمند آیفون SE 2022 را فروشگاه تکنولایف برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی و کیفیت ساخت آیفون SE 2022

نسل سوم آیفون SE در ظاهر هیچ تفاوتی با نسل قبل ندارد و همچنان شمایل آیفون ۸ را در ذهن تداعی می‌کند. به محض در دست گرفتن آیفون SE 2022 متوجه ظرافت مثال‌زدنی و خوش‌دستی گوشی اپل خواهید شد. بخش‌های مختلف بدنه یعنی نمایشگر، فریم فلزی و پنل پشت خمیده هستند و طراحان اپل کاری کرده‌اند تا علاوه‌بر هماهنگی و پیوستگی ظاهری، در دست نیز کوچک‌ترین شکافی بین آن‌ها احساس نشود.

نمایشگر آیفون SE 2022

با ابعاد ۷٫۳ × ۶۷٫۳ × ۱۳۸٫۴ میلی‌متر، مدل ۲۰۲۲ از نظر جثه نیز با مدل ۲۰۲۰ مو نمی‌زند؛ اما با وزن ۱۴۴ گرم حدود ۴ گرم سبک‌تر از نسل قبل است. بد نیست اشاره کنیم که در مقایسه با آیفون ۱۳ مینی با گوشی بزرگ‌تری طرف هستیم که البته ضخامت کمتری از هم‌خانواده‌ی پرچم‌دار خود دارد. در نمای روبه‌روی گوشی، حاشیه‌های قطوری در قسمت بالا و پایین، نمایشگر ۴٫۷ اینچی Retina IPS LCD را دربر می‌گیرند تا نسبت نمایشگر به بدنه، حدود ۶۵ درصد به دست بیاید.

نمای جلویی آیفون SE 2022 با آن حاشیه‌های عظیم و کلید فیزیکی Home حس نامتناقضی را در کاربر به‌وجود می‌آورد، از یک طرف از پافشاری اپل بر چنین طراحی نخ‌نمایی ناراضی و عصبانی هستیم، از طرف دیگر، المان‌های نوستالژیک بدنه‌ی گوشی، حس خوش بازگشت به دوران خوش گذشته را برایمان رقم می‌زند.

اپل می‌گوید که برای بدنه‌ی شیشه‌ای آیفون SE از پوشش ضد چربی (Oleophobic) استفاده کرده است تا جای اثرانگشت کمتر نمودار شود و تمیز کردن آن نیز برای کاربر آسان‌تر باشد. آیفون SE 2022 در سه رنگ مشکی، سفید و قرمز وارد بازار می‌شود و باوجود تدابیر اپل، همچنان رد اثرانگشت و چربی دست به طرز محسوسی روی بدنه باقی می‌ماند، به‌ویژه اگر مثل ما با مدل مشکی سروکار داشته باشید.

در نمای پشت گوشی، لوگوی اپل، دوربین، میکروفن ثانویه و فلش LED مشاهده می‌شوند. تک دوربین آیفون SE اندکی از بدنه بیرون زده است، اما همین برآمدگی اندک هم باعث لق زدن گوشی روی سطوح می‌شود. فریم مات گوشی، کلیدهای فیزیکی آیفون SE را میزبانی می‌کند؛ در سمت راست فریم دکمه‌ی قفل و شیار سیم‌کارت و در سمت چپ فریم دکمه‌های Mute و کنترل صدا قرار گرفته‌اند. دو شیار اسپیکر و درگاه Lightning نیز در بخش پایین فریم تعبیه شده‌اند.

مثل تمام محصولات اپل، نمی‌توان هیچ‌گونه ایرادی به کیفیت ساخت آیفون SE 2022 وارد کرد و کوپرتینویی‌ها بار دیگر نشان داده‌اند که حتی برای گوشی اقتصادی‌ترشان نیز هیچ‌گونه مصالحه‌ای را در بخش کیفیت ساخت، جایز نمی‌دانند. شاید تنها نقطه‌ضعف، به انتخاب طراحی از مُدافتاده‌ی آیفون ۸ سال ۲۰۱۷ وارد باشد؛ البته به ایده‌ی اپل، این هزینه‌ای است که باید برای کمتر هزینه کردن، پرداخت کنید!

نمایشگر و اسپیکر آیفون SE 2022

در بخش نمایشگر هم آیفون SE 2022 تغییر خاصی را نسبت به نسل قبل تجربه نمی‌کند و از همان نمایشگر Retina IPS LCD با ابعاد ۴٫۷ اینچ بهره می‌برد. نرخ نوسازی نمایشگر ۶۰ هرتز است و وضوح ۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل را با نسبت تصویر ۱۶:۹ دراختیار قرار می‌دهد. به لطف ابعاد کوچک نمایشگر، تراکم پیکسلی حدود ۳۲۶ پیکسل‌براینچ به دست می‌آید. نمایشگر آیفون SE 2022 از True Tone پشتیبانی می‌کند و با فعال‌سازی قابلیت مذکور در بخش تنظیمات، دما رنگ‌ها براساس دمای نور موجود در محیط تنظیم می‌شود.

نمایشگر آیفون SE 2022

اپل می‌گوید که نمایشگر می‌تواند روشنایی ۶۲۵ نیت را تولید کند. نتایجی که ما در تست‌های سنجش شدت روشنایی به دست آوردیم، با اندکی اختلاف، کمتر از عدد ذکر شده توسط اپل و البته کمتر از آیفون SE 2020 به دست آمد. در حالت دستی، بیشترین روشنایی نمایشگر را ۵۸۲ نیت اندازه‌گیری کردیم. در شرایط تنظیمات خودکار، چه زیر نور مستقیم خورشید و چه با استفاده از تجهیزات استودیوی زومیت، روشنایی نمایشگر به بیشترین حالت نرسید. در چنین شرایطی و در بالاترین حد قابل دسترسی، روشنایی نمایشگر را ۵۲۳٫۵ نیت به دست آوردیم.

براساس اعداد و همچنین تجربه‌ای که از کار با گوشی زیر نور خورشید داشتیم، نمایشگر آیفون SE 2022 در شرایط نوری شدید چندان خوانا نیست و برای دیدن جزئيات صفحه باید اندکی به خودتان سختی بدهید. کمترین روشنایی نمایشگر ۲٫۲ نیت است و کار با گوشی در تاریکی چشمانتان را اذیت نمی‌کند. با توجه به روشنایی کمتر نمایشگر در مقایسه با نسل قبل، کنتراست نیز کمتر و برابر با ۵۲۳ به دست می‌آید.

عملکرد نمایشگر آیفون SE 2022 دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگ میانگین
سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت پیش‌فرض دقیق‌ترین حالت
آیفون SE 2022 ۲٫۲ ۱٫۸ ۵۸۲ ۲ ۵۲۳٫۵ ۳۲۳٫۳ ۲ ۲
آیفون SE 2020 ۲ ۱.۵ ۶۰۵ ۱.۴۵ ۵۲۰ ۴۰۳ ۲ ۲
شیائومی 12X ۲ ۰ ۶۲۸٫۵ ۰ ۱۱۸۰ ۳٫۹ (Vivid) ۱٫۲ (Original Color)
گلکسی S21 FE ۲٫۳ ۰ ۵۸۱٫۵ ۰ ۱۱۱۷٫۵ ۳٫۸ (Vivid) ۲٫۳ (Natural)
گلکسی S20 FE ۲٫۲ ۰ ۶۰۸ ۰ ۱۲۷۰ ۴٫۶ (Vivid) ۲٫۲ (Natural)
شیائومی ۱۱ تی پرو ۲٫۳ ۰ ۶۳۷ ۰ ۸۰۵ (۴٫۳) Vivid (۱٫۱) Standard
می ۱۱ آی ۱٫۵ ۰ ۵۶۳ ۰ ۸۳۰ ۳٫۶ (Auto) ۱ (Original Color)
آیفون ۱۲ ۲ ۰ ۷۶۵ ۰ ۷۶۳ ۱٫۳ (فضای sRGB) ۱٫۳ (فضای sRGB)
آیفون ۱۳ ۲/۰۵ ۰ ۹۹۹ ۰ ۱۳۷۹ (HDR) ۱٫۵ (فضای sRGB) ۱٫۵ (فضای sRGB)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

کوپرتینویی‌ها می‌گویند نمایشگر آیفون SE 2022 علاوه‌بر پشتیبانی از فضای رنگی sRGB، فضای DCI P3 را نیز پوشش می‌دهد. البته برخلاف گوشی‌های اندرویدی که امکان تغییر پروفایل و درنتیجه تغییر فضای رنگی را نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهند، گوشی‌های اپل براساس محتوا و به صورت خودکار، تغییر را از فضای sRGB به فضای DCI P3 و بالعکس اعمال می‌کنند. با چنین وصفی، سنجش عملکرد نمایشگر در فضای DCI P3 برایمان میسر نبود.

برای سنجش عملکرد رنگی نمایشگر، قابلیت True Tone را غیرفعال کردیم تا دمای رنگ‌ها در شرایط استاندارد سنجیده شوند. براساس نتایجی که به دست آوردیم، آیفون SE 2022 فضای رنگی پایه‌ی sRGB را به‌طور کامل و با دقت فوق‌العاده‌ای پوشش می‌دهد؛ البته از نظر دما، رنگ‌ها اندکی به سردی تمایل دارند و تناژ آبی در آن‌ها دیده می‌شود.

آیفون SE 2022 از اسپیکرهای استریو با چینش هیبریدی بهره‌مند شده است؛ بدین معنی که در حین پخش صدا، اسپیکر مکالمه در نقش یکی از اسپیکرها ظاهر می‌شود تا اسپیکر دوم تعبیه‌شده در بخش پایین فریم را همراهی کند. مجموعه‌ی اسپیکر آیفون SE 2022 حجم صدای قابل قبولی تولید می‌کنند که برای یک گوشی با چنین ابعادی، بیشتر از کافی هم به نظر می‌رسد. تعادل صدای تولید شده توسط مجموعه‌ی اسپیکر را مطلوب ارزیابی می‌کنیم، اما شاید بتوان گفت اسپیکر پایین فریم، سهم بیشتری در پخش صدا دارد.

نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون SE 2022

درحالی‌که آیفون SE 2022 با iOS 15 به دست کاربران می‌رسد، به‌روزرسانی به نسخه‌ی 15.5 نیز برای آن در نظر گرفته شده است. نسخه‌ی پانزدهم رابط کاربری اپل، امکانات جذابی از جمله Live Text، حالت‌های جدید برای قابلیت Focus و تغییر گسترده در زبان طراحی مرورگر سافاری را برای کاربران گوشی‌های همراه اپل به ارمغان آورد. طبق انتظار، در به‌روزرسانی 15.5 بیش از اینکه تغییرات بزرگ در ظاهر و قابلیت‌ها مدنظر کوپرتینویی‌ها باشد، اولویت روی تغییرات در بطن و لایه‌های زیرین رابط کاربری به همراه تغییرات جزئی برای بهبود رابط کاربری گذاشته شد.

کار با iOS در آیفون SE 2022

در صورتی که علاقه‌مند هستید در مورد امکانات و قابلیت‌های آخرین نسخه‌ی سیستم عامل اپل بیشتر بدانید، می‌توانید به بررسی iOS 15 که پیش‌تر در زومیت منتشر شده است، مراجعه کنید. آیفون SE 2022 در لیست دریافت iOS 16‌ نیز قرار دارد و پاییز امسال به‌روزرسانی سیستم عامل را دریافت خواهد کرد. زومیت در مقاله‌ای ویژگی‌های نسخه‌ی بتای iOS 16 را مورد بررسی قرار داده است که خواندن آن برای علاقه‌مندان خالی از لطف نخواهد بود.

سخت‌افزار، تجربه‌ی بازی و باتری SE 2022

نقطه‌قوت آیفون SE 2022 به تراشه‌اش بازمی‌گردد؛ A15 Bionic با اختلاف قدرتمندترین تراشه‌ی موبایل به‌حساب می‌‌آید؛ البته آیفون SE درست‌مانند آیفون ۱۳ به جای پنج هسته‌ی گرافیکی، از GPU چهار هسته‌ای استفاده می‌کند. تراشه‌ی A15 اپل با لیتوگرافی پنج نانومتری شرکت TSMC ساخته می‌شود و بنابه گفته‌ی کوپرتینویی‌ها، در مقایسه با رقبا ۵۰ درصد CPU سریع‌تر و ۳۰ درصد GPU قدرتمندتری دارد.

تراشه‌ی A15 Bionic آیفون SE 2022، در بخش CPU از ترکیب دو هسته‌ی پرقدرت Avalanche با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲۲ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Blizzard با فرکانس بیشینه‌ی ۱٫۸۲ گیگاهرتز بهره می‌برد. برای پردازش‌های مبتنی بر GPU‌ نیز، ماژول گرافیکی با چهار هسته ایفای نقش می‌کند.

براساس بررسی‌های انجام شده توسط وب‌سایت AnandTech، فرکانس هرکدام از هسته‌های پرقدرت در پردازش‌های تک‌هسته‌ای، ۸ درصد بهبود را نسبت به نسل قبل نشان می‌دهد. در شرایطی که هر دو هسته‌ی پرقدرت فعال باشند، فرکانس کاری نسبت به نسل قبل، ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. افزایش فرکانس در هسته‌های کم‌مصرف هم مشاهده می‌شود و اپل آن‌ها را نیز ۱۰ درصد سریع‌تر کرده است.

گشتن در وبسایت زومیت با آیفون SE 2022

در تراشه‌ی A15 Bionic، کش سیستمی نیز ارتقای قابل توجهی را نسبت به نسل قبل تجربه می‌کند و از ۱۶ مگابایت، به ۳۲ مگابایت رسیده است. به لطف مودم X60 5G کوالکام، آیفون SE 2022 می‌تواند امکان اتصال به شبکه‌ی 5G را فراهم کند و قابلیت اتصال با Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 را نیز دراختیار بگذارد.

آیفون SE 2022 با ۴ گیگابایت رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت از نوع NVMe دردسترس قرار دارد. ظرفیت رم نسبت به نسل قبل یک گیگابایت افزایش یافته است، اما از آن‌جایی که رم در آیفون SE 2022 از نظر سخت‌افزاری زیر تراشه قرار دارد، حتی در ویدیوهای کالبدشکافی هم نتوانستیم اطلاعات دقیقی در مورد نوع رم به دست بیاوریم. بااین‌حال باتوجه به بهره‌گیری آیفون SE 2020 و آیفون ۱۳ از حافظه‌های LPDDR4X، بعید می‌دانیم که آیفون SE 2022 تفاوتی با هم‌خانواده‌هایش داشته باشد.

ما مدل ۱۲۸ گیگابایتی را برای بررسی دراختیار داشتیم و براساس داده‌هایی که در نرم‌افزار بنچمارک JazzDiskBench‌ به دست آوردیم، حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیفون SE 2022 می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی ۸۵۶٫۱۹ و ۱۰۶۶٫۶۷ مگابایت‌برثانیه را ارائه کند.

عملکرد آیفون SE 2022 دربرابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصول PCMark Speedometer 2.0 GeekBench 5 GFXBench
عملکرد کلی مرورگر پردازنده‌ی گرافیکی پردازنده‌ی مرکزی شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)
OpenCL
Vulkan/Metal
Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
OpenGL Vulkan Metal OpenGL Metal
آیفون SE 2022 ۲۷۲
۱۲۲۰۱
۱۷۲۸
۴۶۵۲
۶۰
۳۹٫۷
۶۰
۹۸٫۷
آیفون SE 2020 ۱۳۳۴
۳۲۳۷
۵۹٫۹
۲۹٫۹
۵۹٫۹
۶۷٫۷
شیائومی 12X
(Adaptive – Performance)
۱۱۹۲۴ ۵۰٫۳ ۳۶۷۴
(OpenCL)
۱۰۰۶
۳۳۱۱
۳۰
۲۱
۳۴
۲۳
۵۱
۵۹
گلکسی S21 FE
(۱۲۰ هرتز)
۱۴۰۳۰ ۴۳٫۴۸ ۵۷۱۸ ۱۰۷۰
۳۳۴۳
۴۲
۲۲
۴۳
۲۶
۵۵
۶۱
موتورولا Edge 20 پرو
(Auto)
۶۶٫۱
۴۱۷۲
۹۶۶
۳۰۹۱
۳۲
۲۲
۳۵
۲۴
۵۰
۵۷
آیفون ۱۳
۲۴۳
۱۰۷۸۵
۱۷۳۹
۴۶۰۶
۵۱٫۸
۴۱٫۲
۵۹٫۹
۱۰۲٫۳
آیفون ۱۳ پرو مکس
(ProMotion)
۲۴۷
۱۴۳۲۶
۱۷۴۵
۴۸۱۳
۴۸٫۹
۵۱٫۶
۵۹٫۹
۱۱۴٫۸
آیفون ۱۲ ۱۹۳٫۳
۹۲۳۳
۱۶۱۳
۳۹۹۷
۴۹٫۹
۳۲٫۱
۵۲٫۳
۷۰٫۹
گلکسی S22
(Adaptive)
۱۱۸۴۹ ۶۰٫۸۱ ۷۶۶۶ ۱۱۵۵
۳۵۲۱
۳۹
۲۴
۳۹
۲۵
۵۲
۵۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آیفون SE 2022 از نظر بازه‌ی قیمتی، رقیب مستقیم گلکسی S21 FE، شیائومی 12X و همچنین موتورولا Edge 20 پرو به حساب می‌آید. با نگاهی سطحی به جدول نتایج بنچمارک‌ها، تراشه‌ی قدرتمند و بهینه‌ی اپل، برتری خود را به رخ می‌کشد. در پردازش‌های چندهسته‌ای CPU، آیفون SE 2022 حدود ۴۰ درصد از نسل قبل، شیائومی 12X و گلکسی S21 FE سریع‌تر ظاهر می‌شود و با اختلاف ۱۳ درصدی، از آیفون ۱۳ نیز پیش می‌افتد. در تست شبیه‌ساز بازی، آیفون SE 2022 حدود ۴۵ درصد از SE 2020 بهتر عمل می‌کند و با ۴۰ درصد سرعت بیشتر، رقبای هم‌رده‌ی شیائومی و سامسونگ را نیز پشت سر می‌گذارد.

در آزمون وبگردی Speedometer، اختلاف عملکرد آیفون SE 2022 با رقبا به حد نهایی می‌رسد؛ جایی که گوشی اقتصادی اپل به ترتیب با ۴۴۰ درصد و ۵۲۵ درصد اختلاف، شیائومی ۱۲ ایکس و گلکسی S21 FE را از صحنه خارج می‌کند.

بازی با آیفون SE 2022

برای درک بهتر عملکرد آیفون SE 2022‌ در اجرای بازی‌های موبایل، مثل همیشه ابتدا بازی‌های محبوب اما کمتر چالش‌برانگیز Call of Duty و Pubg را با آخرین حد تنظیمات گرافیکی روی آن اجرا و رفتار دستگاه را به مدت ۱۰ دقیقه مورد پایش قرار دادیم. در بازی Call of Duty تراشه‌ی قدرتمند اپل خم به ابرو نیاورد و با پایداری حدود ۹۸ درصد، بازی را روی نرخ فریم میانگین ۵۹ فریم‌برثانیه اجرا کرد. در بازی PUBG، عملکرد اندکی با افت مواجه شد و باوجود پایداری فوق‌العاده، بازی روی نرخ فریم ۳۹ فریم‌برثانیه اجرا می‌شد.

عملکرد آیفون SE 2022 در اجرای بازی موبایل
عنوان بازی موبایل تنظیمات گرافیکی بازی نرخ فریم
PUBG New State Ultra HD ۳۹ فریم‌برثانیه
Call of Duty Very High ۵۹ فریم‌برثانیه
Genshin Impact Medium Graphics ۶۰ فریم‌برثانیه
Genshin Impact Highest Graphics ۵۹ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

در ادامه و برای اینکه عیار واقعی تراشه‌ی A15 Bionic را در اجرای بازی‌ها بسنجیم، بازی سنگین Genshin Impact را با دو تنظیمات گرافیکی Medium و High و هرکدام به مدت ده دقیقه روی آیفون SE 2022 اجرا کردیم. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌کنید، تراشه‌ی اپل پایداری شگفت‌انگیز ۹۹ درصدی را از خود نشان داد تا در مقایسه با سایر گوشی‌های هم‌رده، بی‌نظیر باشد.

در حین اجرای بازی و با گرم‌تر شدن دستگاه، روشنایی نمایشگر به صورت خودکار پایین می‌آمد تا از فشار بیش از حد به پنل جلوگیری شود؛ مسئله‌ای که عموما در نمایشگرهای OLED دیده می‌شود و به همین خاطر، برای پنل LCD آیفون SE 2022 مزیت بزرگی به حساب می‌آید. در سوی دیگر، گلکسی S21 FE با تراشه‌ی Exynos 2100 سامسونگ چه از نظر نرخ فریم میانگین و چه در بحث پایداری، به گرد پای گوشی اقتصادی کوپرتینویی‌ها نیز نمی‌رسد.

نمودار اجرای بازی Genshin Impact در آیفون SE 2022

برای بررسی پایداری عملکرد آیفون SE 2022 طی پردازش‌های سنگین و طولانی مدت، از استرس تست نرم‌افزار 3D Mark استفاده کردیم که یک پردازش گرافیکی سنگین را ۲۰ دور متوالی روی گوشی اجرا می‌کند. آیفون SE، آزمون را با نمره‌ی بالایی آغاز کرد ؛ اما بلافاصله و در دور دوم، با افت عملکرد حدودا ۲۰ درصدی مواجه شد. در ادامه عملکرد تقریباً ثابت می‌ماند و در دورهای آخر آزمون با افتی اندک روبه‌رو می‌شود تا در نهایت، با پایداری حدود ۶۲ درصد، تست استرس را به پایان برساند.

تست پایداری آیفون SE 2022

اپل با افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت باتری SE 2022 نسبت به نسل قبل، باتری ۲۰۱۸ میلی‌آمپرساعتی را برای گوشی اقتصادی خود درنظر گرفته است که از شارژ سریع ۲۰ واتی و شارژ بی‌سیم ۷٫۵ وات نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته از آداپتور شارژ در جعبه‌ی آیفون SE خبری نیست و تنها کابل لایتنینگ به همراه گوشی دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. اپل می‌گوید که با استفاده از شارژ سریع ۲۰ واتی می‌توان SE 2022 را در عرض ۳۰ دقیقه به مقدار ۵۰ درصد شارژ کرد. براساس اندازه‌گیری‌های انجام شده، حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا باتری SE از صفر تا صد درصد شارژ شود.

عملکرد باتری آیفون SE 2022 دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایش نمایشگر باتری زمان لازم برای شارژ پخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشن میلی‌آمپرساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت دقیقه:ساعت
آیفون SE 2022 ۴٫۷ اینچ
۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل
۲۰۱۸ ۱:۲۰ ۱۴:۱۶
آیفون SE 2020 ۴٫۷ اینچ
۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل
۱۸۲۱ ۱:۴۰ ۱۰:۴۳
شیائومی 12X
(Adaptive – Performance)
۶٫۲ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۰۰:۳۹ ۱۲:۳۰ ۱۱:۳۱
شیائومی 12X
(۶۰ هرتز – Performance)
۶٫۲ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۰۰:۳۹ ۱۱:۲۱
شیائومی 12X
(Adaptive – Balanced)
۶٫۲ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۰۰:۳۹ ۱۱:۳۲
گلکسی S21 FE
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۴ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰ ۱:۱۵
با شارژر ۲۵ وات
۱۶:۳۶ ۸:۵۸
گلکسی S22
(Adaptive)
۶٫۱ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۰۰ ۱:۰۳ ۲۰ ۸:۳۱
آیفون ۱۲ ۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۲۸۱۵ ۱۷:۵۰
آیفون ۱۳ ۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۳۲۴۰ ۱:۴۵
با شارژر ۲۰ واتی
۱۹:۳۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در آزمون شارژدهی باتری در هنگام پخش ویدیوی معیار زومیت و در شرایطی که تمام امکانات ارتباطی قطع هستند و روشنایی نمایشگر نیز روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است، آیفون SE 2022 می‌تواند با یک بار شارژ، به مدت ۱۴ ساعت و ۱۶ دقیقه ویدئو پخش کند. بااین‌حساب، شارژدهی نسبت به نسل قبل حدود ۴ ساعت بهبود را نشان می‌دهد.

تماشای فیلم با آیفون SE 2022

برای مقایسه با رقبا، باید درنظر داشته باشیم که گلکسی S21 FE و شیائومی ۱۲ ایکس از نمایشگرهای OLED با رزولوشن Full HD استفاده می‌کنند که طبعا باعث کاهش شارژدهی می‌شود. با احتساب این موضوع، آیفون SE 2022 دو ساعت بیشتر از شیائومی ۱۲ ایکس ویدئو پخش می‌کند، اما با اختلاف حدود دو ساعت، از دیگر رقیب خود یعنی گلکسی S21 FE جا می‌ماند.

دوربین SE 2022

آیفون SE 2022، ماژول دوربین را نیز از نسل قبل به ارث می‌برد تا با همان تک دوربین، از روند متداول فاصله‌ی محسوسی داشته باشد. حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دوربین در پس لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار دارد و با قابلیت‌های متداولی همچون لرزشگیر اپتیکال (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) همراه شده است. با دوربین آیفون SE 2022 می‌توان ویدیوهای 4K با نرخ فریم ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کرد.

عکاسی با آیفون SE 2022

آیفون SE 2022 برای ثبت عکس‌های سلفی به دوربینی با حسگر ۷ مگاپیکسل و لنز f/2.2 تکیه دارد که به جز فیلم‌برداری 1080p با نرخ فریم ۱۲۰ فریم‌برثانیه، امکانات بیشتری را نسبت به نسل قبل دراختیار نمی‌گذارد. ما برای بررسی عملکرد دوربین آیفون SE 2022، از مقایسه‌ی مستقیم آن با گلکسی S21 FE استفاده خواهیم کرد.

عملکرد دوربین آیفون SE 2022 در طول روز

در شرایط چالش‌برانگیز از نظر گستره‌ی دینامیکی، عملکرد آیفون SE 2022 و گلکسی S21 FE تقریباً مشابه به نظر می‌رسد. در صورتی که به بخش پرنور پشت پنجره نگاه کنید، متوجه می‌شوید که جزئیات قابل توجهی در عکس هر دو گوشی از بین رفته است. برای اینکه ببینیم سایر قسمت‌های درون تصویر که نور به آن‌ها نتابیده و در سایه قرار گرفته‌اند، چه وضعیتی دارند، می‌توانیم به جزئيات ایکس‌باکس سری اس توجه کنیم.

الگوریتم پردازش تصویر اپل برای حفظ جزئيات، از حذف نویز چشم‌پوشی می‌کند و به همین دلیل نویز را روی بدنه‌ی ایکس‌باکس به‌وضوح می‌بینیم. برعکس همین موضوع در عکس S21 FE اتفاق می‌افتد و با حذف نویز، بافت به‌شدت سافت می‌شود و جزئيات تا حد زیادی از بین می‌روند و غیرقابل تشخیص می‌شوند.

عکس آیفون SE 2022

عکس گلکسی S21 FE

برش واقعی عکس آیفون SE 2022

برش واقعی عکس گلکسی S21 FE


از نظر دقت رنگ در عکس‌ها، باوجود اینکه رقابت بین گوشی آیفون و سامسونگ نزدیک است؛ اما می‌توان گفت که SE 2022 رنگ‌ها را اندکی طبیعی‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت به ثبت می‌رساند. اگر به بافت‌های روی کوسن و مبل توجه کنید، خواهید دید که این‌بار گلکسی S21 FE جزئيات بافت را بهتر به تصویر می‌کشد.

عکس آیفون SE 2022

عکس گلکسی S21 FE

برش عکس آیفون SE 2022

برش عکس گلکسی S21 FE


عملکرد دوربین آیفون SE 2022 در تاریکی

متأسفانه آیفون SE 2022 هم همچون نسل قبل، حالت عکاسی شب (Night) را دراختیار نمی‌گذارد؛ اما در سوی دیگر هرسه دوربین گلکسی S21 FE از Night Mode پشتیبانی می‌کنند. همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید، کیفیت عکسی که در محیط کم‌نور با آیفون SE گرفته‌ایم، فوق‌العاده نیست؛ اما قابل قبول به نظر می‌رسد؛ به شرطی که از بتوان از فضای تاریک عکس چشم‌پوشی کرد.

همچون عکس‌هایی که در روز به ثبت می‌رسند، بازهم وجود نویز در عکس آیفون SE 2022 مشهود است، اما دست‌کم، نکته‌ی مثبت چنین شرایطی را می‌توانیم حفظ جزئيات بدانیم.

عکس آیفون SE 2022

عکس گلکسی S21 FE – حالت Photo

عکس گلکسی S21 FE – حالت Night

برش عکس آیفون SE 2022

برش عکس گلکسی S21 FE – حالت Photo

برش عکس گلکسی S21 FE – حالت Night


گلکسی S21 FE در هر دو حالت Photo و Night عکس روشن‌تری از آیفون SE به ثبت می‌رساند و همین نورپردازی اغراق‌آمیزتر، باعث می‌شود در مقایسه با گوشی اپل، رنگ‌ها اندکی از واقعیت دورتر باشند. موضوع حذف نویز و سافت شدن عکس‌های S21 FE در این سناریو هم خود را نشان می‌دهد.

عکس سلفی و پرتره آیفون SE 2022

تقریباً تمام مواردی که برای دوربین اصلی آیفون SE 2022 و مقایسه‌ی آن با S21 FE گفتیم در مورد دوربین سلفی هم صدق می‌کند، به انضمام اینکه رنگ‌ها در عکس سلفی آیفون SE به وضوح گرم و اشباع‌تر هستند. همین موضوع در مورد عکس پرتره نیز قابل مشاهده است. اعمال افکت بوکه در عکس‌های آیفون با دقت بیشتری نسبت به S21 FE انجام می‌شود و اگر به مرز بین سوژه با محیط توجه کنید، متوجه می‌شوید که در عکس S21 FE، بوکه اندکی از سوژه را نیز در بر می‌گیرد.

عکس سلفی پرتره آیفون SE 2022

عکس سلفی پرتره S21 FE


عکس پرتره آیفون SE 2022

عکس پرتره S21 FE


جمع‌بندی و مقایسه آیفون SE 2022 با رقبا

آیفون SE 2022 یک پرچم‌دار اقتصادی جذاب است که مثل هر گوشی دیگری، علاوه‌بر بهره‌مندی از نقاط قوت، از ضعف‌هایی نیز رنج می‌برد. در صورتی که بتوانید با طراحی قدیمی، نمایشگر کوچک LCD با رزولوشن HD و دوربین تکی کنار بیایید، می‌توانید عملکرد استثنایی تراشه‌ی پرچم‌دار A15 Bionic اپل را در قالب یک گوشی جمع‌وجور، خوش‌دست و ظریف دریافت کنید.

باوجود اینکه قدرت پردازشی A15 برای چنین جثه‌ی کوچکی اندکی زیاد به‌نظر می‌رسد، اما مهندسان اپل کاری کرده‌اند تا عملکرد در حدی که از نام تراشه‌ی قدرتمندشان بر می‌آید باقی بماند؛ به نحوی که در آزمون‌های پرفشار و اجرای بازی‌های سنگین، شاهد عملکرد شگفت‌انگیزی از آیفون SE 2022 هستیم. در بخش دوربین نیز آیفون SE 2022 عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش می‌گذارد؛ هرچند که دوربین پشتی تکی دستگاه، کاربری گوشی در سناریوهای عکاسی مختلف را محدودتر از رقبایی همچون گلکسی S21 FE می‌سازد.

گوشی هوشمند آیفون SE 2022 را فروشگاه تکنولایف برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

نکات مثبت

  • قدرتمندترین تراشه‌ بازار موبایل
  • بدنه‌ی خوش‌ساخت با گواهی IP67
  • عملکرد خوب دوربین

نکات منفی

  • طراحی بسیار قدیمی با حاشیه‌های قطور
  • نمایشگر کوچک با پنل ۶۰ هرتزی LCD
  • فقدان حالت Night برای دوربین
  • فقدان شارژر درون جعبه
ads
لینک کوتاه مطلب
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *